مقررات و قوانین انبار‌داری شرکت تکسو

 

مجموعه تکسو در جهت ارتقای کیفیت خدمات خود و با استناد به شرایط " ایمنی، سلامت و نگه‌‌داشت محصول/کالا " فرآیند انبار‌داری و مقررات مربوط به آن را با ‌توجه به استانداردهای روز و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، به دو مرحله تقسیم می‌نماید.

برای هر چه بهینه‌تر شدن فرآیند ارائه خدمات، سیستم انبارهای تکسو مطابق با آخرین استانداردهای انبارداری و انبار‌گردانی به روز شده و حفظ و نگه‌داشت کالا در انبار تکسو با فرآیندی توسعه‌پذیر و ساختار‌یافته در تلاش است تا با نیاز‌سنجی به موقع در ارائه خدمات، کارآ‌تر واقع شود.

انبار‌داری در مرحله اول مطابق با شرایط سلامت و حفظ ارزش مادی و معنوی کالا بوده و با بهره‌گیری از تکنیک‌های انبارداری، توزیع و بسته‌بندی، کالا برای مرحله‎ی تحویل حضوری / ارسال آماده می‌شود.

از زمان ثبت سفارش نهایی محصول توسط مشتریان، مرحله ارسال/ تحویل حضوری محصولات در تکسو به جریان افتاده و فرآیند گردآوری و بسته بندی نهایی را طی می‌کند.

 

این مرحله با شرایط و مقررات کاربر‌ محور و در جهت ارائه خدمات بهینه‌تر به شرح زیر اجرا و انجام می‌شود.

تمامی کالاهای ارسالی تکسو دارای بسته‌بندی اختصاصی محصول هستند؛ اما برای ارسال بهینه و سالم محصولات قبل از ارسال کالا محصولات به‌صورت بسته‌بندی یکپارچه و برابر با فاکتور ثبت سفارش تفکیک و بازبینی شده و به سیستم ارسال تحویل داده می شوند.

• تمامی کالاهایی که به صورت پیش‌فرض دارای بسته‌بندی هستند نیاز به بسته‌بندی مجدد دارند، مگر در مواردی که استثناء تلقی می‌شوند.

• سفارشات کالایی بزرگ که نباید در یک بسته‌بندی واحد قرار بگیرند؛ با توجه به اندازه، وزن، شرایط جابه‌جایی و شکل بسته‌بندی بر اساس "استاندارد سهولت و سلامت" با دستورالعمل جاری تکسو اجرا خواهد شد.

• کلیه مرسولات سفارش شده با بسته بندی مناسب و مقاوم طبق مقررات رایج تحویل کالا با توجه به شرایط عمومی مقاصد رهسپاری و نوع سرویس توسط وسائط نقلیه پستی، خطوط ریلی، کشتی و هواپیما آماده تحویل و یا ارسال می شوند.

 

سیستم تحویل کالای تکسو

فرآیند انبار‌داری با شاخص‌های کاربر محور، از رسالت‌های تکسو است و برای توسعه این مهم، فرآیند ارسال با‌ توجه به‌گستردگی مخاطبان به صورت انتخابی تعریف شده‌است.

 

الف- تحویل حضوری از طریق سیستم تحویل کالای آنی تکسو (ست‌کات) + لیست ست‌کات‌های فعال با آدرس

ب- تحویل حضوری از طریق درب انبارهای اصلی + زمان تحویل حضوری در روزهای کاری در ساعات 9 الی 15

پ- ارسال مرسوله پستی از طریق پست رسمی جمهوری اسلامی ایران + کد پیگیری ارسال مرسوله

 

راهنمای ثبت سفارش

1- ثبت سفارش نهایی معیار تحویل کالا و یا ارسال آن برای کاربران و مشتریان تکسو است. در موارد خاص مانند عدم دریافت کالای حضوری، عدم دریافت در زمان مقرر کالا، عدم درج صحیح آدرس پستی، عدم حضور در زمان تحویل کالا و غیره که با عدم ارسال کالا در ثبت سفارش مواجه باشیم، از تاریخ ثبت سفارش براساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، انبار‌داری مرسوله برای کاربران تا دو ماه بصورت کاملا رایگان در نظر گرفته شده‌است. بدان معنا که با بررسی کارشناسان تکسو، در صورت ناموفق بودن دریافت از سوی مشتریان و یا عدم ارسال سفارش ثبت شده تا دو ماه هیچ گونه هزینه انبار‌داری برای محصول در نظر گرفته نمی‌شود و بسته مد ‌نظر بصورت بسته‌بندی آماده دریافت حضوری/ ارسال در انتظار تحویل مجدد خواهد بود. در موارد پستی، هزینه ارسال مجدد بسته از تعهدات گیرنده خواهد بود.

2- با استناد به رعایت استانداردهای نگه‌داشت و انبار‌داری کالا، اگر تحویل کالایی بیش از دو ماه زمان برده‌ باشد، بر اساس ورود به هر ماه جدید؛ 25 % ارزش سبد سفارش بعنوان هزینه انبارداری محاسبه خواهد شد. بدیهی است با اتمام ماه ششم از زمان ثبت سفارش نهایی، سبد سفارش بر اساس هزینه های انبار داری مرسوله مستهلک خواهد شد.

3- هزینه انبار داری برای سبد سفارش دریافت نشده: ورود به ماه جدید در منزله یک ماه کامل خواهد بود و هزینه انبارداری بصورت ماهانه از ارزش کالا کسر خواهد شد. برآورد روزانه در این محاسبه انجام نمی‌گیرد.

4- با گذشت 185 روز تقویمی (شش ماه و یک روز) از تأیید نهایی ثبت سفارش، فاکتور کالا وضعیت مختومه را خواهد داشت.

5- تحویل و یا ارسال بسته ثبت سفارش نهایی شده در موعد ذکر گردیده، تعهد تکسو برای مشتریان و کاربران خود است. در صورت عدم پیگیری از سوی مشتریان، مسئولیت بر عهده شخص حقیقی و یا حقوقی مندرج در فاکتور بعنوان سفارش دهنده است.

6- شما می‌توانید با انتخاب شیوه ارسال مناسب، گزینه‌ای که سهولت بیشتری را برای شما ایجاد می‌کند انتخاب نمایید. در تکسو تحویل حضوری، آنی کالا و یا ارسال آنی سبد سفارش از طریق پست ایجاد و پشتیبانی شده است.

7- هزینه ارسال مرسوله بعنوان یک مزیت رقابتی بسیار ویژه برای کاربران و مشتریان تکسو بصورت رایگان در نظر گرفته می‌شود. با توجه به تقبل تمام هزینه ارسال داخل کشوری، در صورت عدم دریافت کالا از سوی کاربر و بازگشت کالای ارسالی، هزینه ارسال مجدد بر عهده کاربر و مشتری خواهد بود.

8- مکان تحویل کالا با انتخاب و تایید نهایی کاربران همراه است. شما می‌توانید تا قبل از ثبت سفارش نهایی از قسمت ارسال نسبت به انتخاب آدرس دقیق ارسالی به ‌همراه کد پستی مشترک اقدام و یا آن را ویرایش نمایید.

 9- در صورت انتخاب از طریق شیوه ارسال مرسوله پستی، می‌توانید از طریق وب‌سایت و سامانه رهگیری ارسال مرسولات پست رسمی جمهوری اسلامی ایران هرگونه تغییر وضعیت و مرحله ارسال کالا تا رسیدن به مقصد را مشاهده و گزارش‌گیری نمایید.

10- به همراه داشتن شماره سازمانی / مدرک شناسایی معتبر، شماره فاکتور و شماره ثبت سفارش در تحویل‌های حضوری الزامی است.

11- در صورت ثبت سفارش اشتباه و یا وارد کردن آدرس اشتباه برای ارسال مرسوله در روش پستی ، یک ساعت فرصت پیگیری تلفنی و تصحیح برای کاربر محفوظ خواهد بود. با تمام شدن مدت زمان تصحیح در ‌صورت عدم همکاری یا پیگیری مشترک، هزینه ارسال مجدد در موارد ارسال پستی به صورت کامل بر عهده مشترک خواهد بود. در موارد ثبت سفارش در خارج از ساعات اداری ( 9 الی 17)، مهلت ارسال درخواست رسیدگی تا ساعت 9:15 صبح روز بعد اعتبار خواهد داشت.

12- کالاهای مرجوعی

 در صورتیکه کالا به دلایل زیر دچار ایراد شده باشد مرجوع خواهد شد، مواردی به غیر از لیست حاضر در طبقه‌بندی مرجوع کالا نخواهد بود:

   

  • مشکلات فنی / معیوب بودن کالا
  • مغایرت محتوای مرسوله با لیست ثبت سفارش نهایی شده
  • مغایرت لیبل ارسال یا محصول
  • کالای استفاده شده
  • کالای غیر استاندارد
  • آسیب فیزیکی کالا با بسته‌بندی سالم همراه با مستندات تصویری باز شدن بسته‌بندی در لحظه تحویل

 

 


 

اطلاعات تحویل حضوری و ارسال مرسولات پستی

 

طبق استانداردهای آدرس‌نویسی، آدرس صحیح عبارت است از :

 نام استان و شهر مربوطه،  محله، خیابان، خیابان و یا معبر (کوچه) منشعب از خیابان،  پلاک شهرداری، طبقه و واحد

 نام و نام‌خانوادگی فرستنده و گیرنده،  شماره کد پستی،  شماره تماس ضروری جهت اطلاع‌رسانی سریع

 در درج آدرس ارسال لطفا دقت لازم را مبذول دارید. انتخاب و ثبت آدرس دقیق از مبانی ثبت سفارش از سوی کاربر و در محدوده تعهدات مشتریان است.

 

بیمه مرسولات ارسال از طریق پست جمهوری اسلامی ایران

کلیه مرسولات پستی بیمه عمومی بوده و با اظهار نظر فرستنده و پرداخت وجه بیمه اضافی تا مبلغ ارزش محوله (اظهار فرستنده) بیمه هستند و در زمان مفقود شدن یا هرگونه صدمه به مرسوله در بخش اول کرایه پستی و ارزش مرسوله (بیمه عمومی) تا سقف مبلغ 6.000.000 ریال و در بخش دوم (بیمه اظهار شده)، ارزش مرسوله با ارائه فاکتور و عرف بازار، خسارت پرداخت می‌شود.

 

در ادامه سقف تعرفه خدمات پستی خارجه را به‌ تفکیک دو شیوه هوایی و زمینی و همچنین لیست کشورهای مجاز را برای ارائه این خدمات در هر یک از دو شیوه مورد نظر (در سه گروه مجزا) مشاهده خواهید کرد.

 

 پست به خارج از کشور تکسو

  کشورهایی که در گروه‌های فوق لحاظ نشده‌اند، تابع نرخ گروه 2 هستند.

          

 

سقف تعرفه خدمات پستی خارجه هوایی

 

 

    

نوع مرسوله و خدمت

رده وزنی

نرخ به‌تفکیک بعد مسافت (ریال)

یک

دو

سه

نامه عادی

تا 500 گرم

195.500

250.000

306.000

از 500 تا 1000 گرم

288.000

368.000

544.000

از 1001 تا 2000 گرم

374.000

477.000

708.000

مطبوع عادی

تا 250 گرم

125.000

173.000

257.000

از 251 تا 500 گرم

176.000

225.000

334.000

از 501 تا 1000 گرم

231.000

293.000

436.000

از 1001 تا 2000 گرم

299.000

382.000

566.000

نامه سفارشی

تا 500 گرم

347.000

400.000

672.000

از 501 تا 1000 گرم

510.000

589.000

753.000

از 1001 تا 2000 گرم

662.000

766.000

980.000

مطبوع سفارشی

تا 250 گرم

241.000

278.000

357.000

از 251 تا 500 گرم

214.000

362.000

464.000

از 501 تا 1000 گرم

408.000

471.000

602.000

از 1001 تا 2000 گرم

530.000

612.000

785.000

کیسه  Mسفارشی

هر کیلو و کسر آن تا 5 کیلوگرم

1.425.000

2.190.000

4.806.000

مازاد بر 5 کیلوگرم هر کیلو و کسر آن

212.500

328.000

720.000

بسته کوچک سفارشی

تا 500 گرم

324.000

377.000

856.000

از 501 تا 1000 گرم

477.500

554.000

736.000

از 1001 تا 2000 گرم

620.000

719.500

957.000

امانت سفارشی

هر کیلو گرم و کسر آن

763.000

1.092.000

1.462.000

مازاد بر 1 کیلوگرم هر کیلو و کسر آن

228.500

327.000

439.000

نامه پیشتاز

تا 500 گرم

853.250

1.052.250

1.321.500

از 501 تا 1000 گرم

1.049.000

1.296.500

1.628.000

از 1001 تا 2000 گرم

1.207.000

1.490.000

1.871.000

بسته پیشتاز

تا 500 گرم

981.000

1.211.500

1.523.000

از 501 تا 1000 گرم

1.208.000

1.490.000

1.871.000

از 1001 تا 2000 گرم

1.388.500

1.714.000

2.153.000

مازاد بر 2 کیلوگرم هر کیلو و کسر آن

273.500

237.500

424.000

 

 

  گروه‌بندی کشورها براساس شیوه ارسال پستی زمینی

  کشورهایی که در گروه‌های فوق لحاظ نشده‌اند، تابع نرخ گروه 2 هستند.

  

 

    

سقف تعرفه خدمات پستی خارجه زمینی

 

 

نوع مرسوله و خدمت

رده وزنی

نرخ به‌تفکیک بعد مسافت (ریال)

یک

دو

سه

نامه عادی

تا 500 گرم

117.000

150.000

222.500

از 501 تا 1000 گرم

173.000

221.500

327.000

از 1001 تا 2000 گرم

225.000

287.000

425.000

مطبوع عادی

تا 250 گرم

81.500

104.700

154.000

از 251 تا 500 گرم

106.000

125.000

200.000

از 501 تا 1000 گرم

139.000

176.000

262.000

از 1001 تا 2000 گرم

179.000

229.000

340.000

نامه سفارشی

تا 500 گرم

208.000

240.000

308.000

از 501 تا 1000 گرم

306.000

353.000

451.000

از 1001 تا 2000 گرم

397.000

459.000

588.000

مطبوع سفارشی

تا 250 گرم

144.000

167.000

214.000

از 251 تا 500 گرم

188.000

217.500

278.000

از 501 تا 1000 گرم

244.500

283.000

362.000

از 1001 تا 2000 گرم

318.000

367.500

470.000

کیسه M سفارشی

هر کیلو و کسر آن تا 5 کیلوگرم

855.500

1.314.500

2.885.000

مازاد بر 5 کیلوگرم هر کیلو و کسر آن

128.000

197.000

423.000

بسته کوچک سفارشی

تا 500 گرم

194.750

226.250

201.000

از 501 تا 1000 گرم

287.000

323.500

442.000

از 1001 تا 2000 گرم

372.500

431.500

574.000

امانت سفارشی

هر کیلو‌گرم و کسر آن

458.000

655.000

878.000

مازاد بر 1 کیلوگرم هر کیلو و کسر آن

137.000

196.500

264.000

     .

 

در ادامه فهرستی از کالاهای خطرناک پستی ارائه می‌شود:

 

 مبنای قابل استنادی وجود ندارد که زنجیره تدارکات پستی مسیر اصلی قاچاق مواد مخدر صنعتی محسوب شود؛ اما از پست برای جابه‌جایی بخشی از این نوع داروها و مواد مخدر صنعتی ( Synthetic Opioids) غیر قانونی استفاده می‌شود که این خود تهدید بالقوه‌ای برای کارکنان پست به شمار می‌رود. از جمله این مواد می‌توان فنتانیل (Fentanyl) (یک ماده مخدر صنعتی که به‌‌عنوان مسکن برای دردهای مزمن و غیر قابل تحمل تجویز می‌شود)، کارفنتانیل (Carfentanyl) (این دارو مشابه فنتانیل، اما 100 برابر قوی‌تر از آن است) و مواد مخدر دیگری ازجمله اکریل فنتانیل (Acrylfentanyl)، تتراهیدروفوران(Tetrahydrofuran) و ... را نام برد. از کالاهای پر خطر دیگر می‌توان به باتری‌های لیتیوم اشاره کرد. در حال حاضر فقط 27 مجری پستی مجوز قبول باتری لیتیوم در شبکه پستی خود را دریافت کرده‌اند، با وجود این و حتی با داشتن مجوز، باتری‌های لیتیوم فقط در صورتی قابل پذیرش هستند که در دستگاهی تعبیه شده ‌باشند. به‌علاوه فقط باتری‌های لیتیوم کوچک می‌توانند از طریق شبکه پستی ارسال شوند، که شامل 2 باتری (حداکثر 4 پیل)  با قدرت 100 وات – ساعت یا کمتر هستند. در اجلاس اخیر ایکائو، اعضای این سازمان پیشنهاد کردند که مقامات هواپیمایی کشوری لزوم نظارت بر قبول کالای خطرناک و آموزش‌های لازم در ارتباط با این امر را برای ادارات پست به تصویب رسانند.

 

اتحادیه پستی جهانی برای آگاهی عمومی و آموزش کارکنان پستی با همکاری و مشارکت با ICAO،    IATA و WCO یک جزوه راهنما با عنوان (مرا امن و بی‌خطر سازید تا زودتر به مقصد برسم) تهیه کرده و در دسترس ادارات پست قرار داده‌است و در حال حاضر بیش از 40 مجری منتخب از این الگوی مخصوص در سرویس‌های امانات و ارسال خود استفاده می‌کنند.


 پرسش و پاسخ  ارسال مرسولات پستی با توجه به قوانین و مقررات

برای استفاده از خدمات رهگیری مرسولات ثبتی شرکت ملی پست، فرستنده یا گیرنده باید قبض رسید یا شماره بارکد مرسوله را در اختیار داشته‌ باشد. پس از آن به نشانی newtracking.post.ir مراجعه و با ورود شماره بارکد مرسوله در باکس مربوطه سرنوشت مرسولات را در تمام مراحل قبول، رهسپاری و توزیع رهگیری کند.

در ادامه همچنین برخی دیگر از پرسش‌های احتمالی کاربران و مشتریان تکسو در استفاده از خدمات شرکت ملی پست که سایت این شرکت پاسخ داده ‌است، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

 1.    علت برگشت مرسولات چیست؟

مرسولات پستی که به عللی از جمله نقص نشانی گیرنده، عدم مراجعه گیرنده برای دریافت مرسوله ثبتی، نقل ‌مکان گیرنده محترم، شناخته نشدن گیرنده در نشانی مندرج روی مرسوله، فوت گیرنده و ... توزیع نمی‌شوند، بعد از تایید به فرستنده مرسوله بازگردانده می‌شوند.

 

2.   مهلت نگهداری مرسولات پستی چقدر است؟

مرسولات به فراخور نوع سرویس، مدت زمان مشخصی (به عنوان مثال مرسوله پیشتاز تا 5 روز پس از دو بار مراجعه پستچی به نشانی گیرنده محترم در باجه نگهداری می‌شود.) جهت تحویل به گیرنده در محل اداره پست (باجه معطله) نگهداری می‌شوند که مشتری می‌تواند به استناد نشانی مندرج روی اطلاعیه ورود، به اداره پست مراجعه کرده و نسبت به دریافت مرسوله ثبتی خود اقدام نماید.

  

3.    آیا گیرنده می‌تواند شماره تلفن پستچی محل اقامت خود را داشته‌ باشد؟

گیرنده مرسوله می‌تواند با تماس با اداره پست محل اقامت خود نسبت به دریافت شماره تلفن همراه پستچی اقدام نماید.

 

4.    در صورتی که گیرنده حضور نداشته باشد، سرنوشت مرسوله چه می‌شود؟

برای تحویل مرسولات ثبتی، پستچی به نشانی گیرنده مراجعه می‌کند؛ چنانچه گیرنده به هر علتی در نشانی مندرج روی مرسوله حضور نداشته ‌باشد؛ پستچی اقدام به صدور اطلاعیه ورود کرده و به اطلاع گیرنده هم می‌رساند در روز و ساعت مشخصی مجدداً جهت تحویل مرسوله اقدام کند در صورتیکه در مراجعه بعدی هم تحویل مرسوله انجام نشود پستچی اقدام به صدور برگ اطلاعیه مجدد کرده و از گیرنده تقاضا می‌شود تا به نشانی مشخص شده اداره پست مراجعه و نسبت به دریافت مرسوله خود اقدام کند. این اطلاعیه ورود در صندوق پستی مکان مورد نظر و یا هر محل دیگر در‌دسترس گیرنده قرار داده می‌شود.

 

 5.  (پست یافته) چگونه است؟

برای جستجوی اسناد و مدارک، خدمات پست یافته و جوینده/ یابنده در باجه‌های پستی و از طریق سایت شرکت پست به نشانیhttp://postyafteh.post.ir/ قابل ارائه است. بر این اساس مشتری مشخصات کامل سند یا مدرک مفقود شده خود را در محل مشخص شده در نشانی فوق وارد می‌کند یا به متصدی باجه پستی اعلام می‌کند تا در صورت یافت شدن، مدرک به صاحب مدرک تحویل و یا با استفاده از سرویس جوینده/ یابنده (که فقط بصورت حضوری در باجه‌های پستی ارائه می‌شود.) در صورت یافت شدن مدرک، صاحب مدرک به هر نحو از موضوع مطلع شود.