شیوهنامه حل اختلاف درونی
هدف از حل اختلاف درونی، ایجاد یک برنامه غیر رسمی حل اختلاف، جهت رسیدگی به نارضایتیهای ایجاد شده میان مشاوران فروش، مشتریان و مجموعه شرکت است. این برنامه میتواند با رعایت و حفظ سلسله مراتب در مرحله اول، باعث کاهش اختلافات و در مرحله بعدی، باعث حل بسیاری از خطاها در همان ابتدا باشد.
مراحل ثبت نارضایتی درونی شامل موارد زیر است:
- ابتدا میبایست شرح کامل و دقیق مشکل خود را از طریق سایت رسمی شرکت، در بخش ثبت نارضایتی ثبت کنید. گزارش دهنده مشکل یا خطا موظف است تا اطلاعات صحیح و کامل را در این مرحله، از مجرای رسمی اعلام شده به آگاه شرکت برساند.
- بعد از طرح نارضایتی و ثبت نظر خود، کد رهگیری 14 رقمی حل اختلاف درونی را دریافت خواهید کرد. با دارا بودن این کد، تمامی مکاتبات از سوی گزارش دهنده قابل رهگیری و پیگیری است.
- مدیر ناظر (نماینده پشتیبانی شرکت) ظرف مدت سه روز کاری، اطلاعات را برای فردی که نارضایتی از او صورت گرفته است، ارسال میکند.
- فردی که نارضایتی از او صورت گرفته است، میبایست ظرف مدت پنج روز کاری اطلاعات درخواستی و توضیحات کامل خود را با ارائه سندهای مرتبط، برای مدیر ناظر شرکت ارسال کند. این فرصت برای فردی که نارضایتی از او گزارش شده است، غیرقابل تمدید است.
- در صورت دریافت اطلاعات از فردی که نارضایتی از او صورت گرفته است، مدیر ناظر ظرف مدت 10 روز، نتیجه بررسی را به طرفین اعلام میکند.
- در صورت عدم دریافت اطلاعات لازم، مدیر ناظر نتیجه را بهنفع شخص ناراضی اعلام خواهد کرد.
مواردی که در سیستم حل اختلاف درونی، در شرکتهای بازاریابی شبکهای بررسی میشود:
- اعلام نارضایتی بازاریاب از شرکت
- اعلام نارضایتی شرکت از شرکت
- اعلام نارضایتی مشتری از شرکت
- اعلام نارضایتی بازاریاب از بازاریاب همان شرکت
- اعلام نارضایتی مشتری از بازاریاب
نکته یک: در سه حالت اول که یک طرف نارضایتی شرکت است، در صورت عدم رضایت از نتیجه حاصله، طرفین میتوانند نارضایتی خود را در کمیته بیرونی با استفاده از کد حل اختلاف درونی 14 رقمی که دریافت نمودهاند در سایت easnaf.mimt.gov.ir مطرح کنند.
نکته دو: نارضایتی در دو حالت دیگر، تنها در کمیته درونی مطرح و توسط شرکت بررسی خواهد شد.